Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.07.2008 02:14 - Найден Шейтанов – Из „Балкано-българският титанизъм”
Автор: hinki Категория: Изкуство   
Прочетен: 5909 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 11.01.2009 20:37


Великобългарската идеология е резултат на балканската приемственост и цялост в нашето минало.
Би могло да се каже, че Стара планина, заедно с Родопите и другите планини, таи връзките ни с древния изток. А Дунавът е канал за империализма на нова Европа и на сношенията изобщо със Запада ..... Южната или средиземноморска раса участва с елементи от праисторични народности, като «крито-микенци», предноазиатци, "египтяни" и др. Северната раса се представя, както се мисли до сега, от старите траки и славяни.    

Който спи при майка ми, той ми е баща! - казва народната ни мъдрост. Майка тука означава, разбира се, майката земя, ала и чадото й - народа. А бащата олицетворява държавата, властта. Майката т.е. земята и народът, са нещо постоянно, а бащата, като че се мени. Той е пътник по света.

За великобългарската идеология семейството е, значи, основа на живота, народа и държавата. Всяко ново преобразование трябва да започне от него, т.е. от жената, мъжа и децата.

Балканобългарският народ почти винаги се е отличавал с вътрешно равновесие и със стремеж към равновесие в историческия живот ..... Равновесие на дух, сърце, на подсъзнание дори, царува в жизнената практика на народа ни през вековете - особено на село и то повече у българката, отколкото у българина .....  Кристали на душевната ни хармония са пословиците, поговорките и крилатите думи.

Чуждото владичество над историческите ни земи се дължи най-вече на нарушеното равновесие в държавата, а не толкова в народа ни.

Колелото на историята ще да се е въртяло така: населението от селата отивало в града - средище на областта. Сетне, при исторически преврати, предизвикани от външни или вътрешни причини, имало връщане назад към селата, към горите и планините. Така вековечните ни усои ставали от време на време убежище за жителите на равнината. В "галилейското усое" имало дори по-продължителна задръжка на населението. Затова там е люлката на характерната ни култура и общественост. Може дори да се твърди, че до известна мяра у нас вървели успоредно през вековети хилядолетия две истории - горянска и равнинна. И "колелото" означава периодичното взаимодействие между тия две истории на народа ни.... Когато се оттегляло в планините, градското население, така да се каже, се превръщало на селско. Тия нови селяни, по силата на историческата необходимост, се насочвали обратно към града и лека-полека се сливали със завоевателите. Тук дошлите селяни се превръщат пак на граждани.
  Ала не закъснявал нов преврат, напр.нашествие на нови племена, и гражданите отново подирвали прибежище в близките планини, където пак се видоизменят на селяни. Тия селяни се връщат назад в града, смесват се с новите господари там, за да чакат новото движение на колелото, което се върти с тях между двата полюса на балкано - българската историчност - село и град ...... Ние, българите от всички времена сме, значи, селяни от градски произход и граждани от село. По същина сме колкото граждани, толкова и селяни.

Ние, балканобългарите, винаги сме имали общественост, т.е. исторична категория между народа и държавата, с назначение да служи и на двата стълба на историчното ни битие или на националната общност...... Става най-сетне у нас ясно, че при строеж на общественост трябва да се следва вековечното русло на народната общественост и да се възкресят установените вече социалорганизационни термини, като се изпълват със съдържанието на новия обществен живот ...... Не само отдолу, както досега, но и отгоре, от държавата, трябва да се поощрява създаването на общественост - на трета исторична категория, която има да осъществява важни задачи в националното ни битие.

Защото - нека се запомни - Стара България изживява своя величав възход, военен, политически и културен, най-вече през време на общностното и дребно земевладелие - епохата на Крума, Омуртага, Бориса и Симеона.
  Тя пада под Византия, когато между другото у нас почва да се установява крепостничеството .....  Нашето възраждане през 19 век се подпомага най-вече от занаятчиите с "кооперативни" схващания, а също така от селяните, които установяваха тогава дребните си стопанства върху феодалните имения на турските спахии. Едрите стопани, чорбаджиите, бяха повечето за властта на султана и за фенерската патриаршия.
 
Държава! - това на Балкана значи преди всичко войска, въоръжен народ. Обезоръженият народ, слабият и неорганизираният военно, няма на нашия полуостров политическа самостоятелност, няма история в същинския смисъл ....
  Войската чертае с духа си целите на външната политика .... Нашето войнство е орган-покровител и на вътрешната политика. То пази вътрешния ред, авторитета на закона, сигурност на живот и имот, условията за народно благоденствие ..... Войската е творец на държавата и пазител на народа във военно време.
"Кой
  е тоз човек на земята, който смята, че може да надвие нашата войска и да владее над нас? Ние сме навикнали да царуваме над другите народи, а не те над нас. И тъй ще бъде, докато има меч и война на тая земя!"
През време на мир твори и пази народа и държавата друга войска - мирновременната българска общественост.

... воинът бил сявгашен идеал на нашия мъж, отчасти и на жената. Воин и мъж, значело - и значи - едно и също нещо: борец за делирично изживяване на земния жребий. Все ще се мре един път, казва българинът, поне да е мърцина! Борец за висша историчност - лична, национална, общобалканска, всеславянска, световна!
Борец у нас е и любовникът. Народните песни го наричат "млад войно". Ходене за невеста представя нещо като военен поход - начело със знаме. Нищо чудно! За балкано българина земя и жена са тъждествени. Едната се завладява с война, другата - невестата - с действия, подобни на война.
"Земята ражда с дъжд, жената с мъж." Тия балкански схващания лежат в основата и на първата велика война - войната за старославната Троя, възпята от Омира. Илиадата е всъщност чисто балканска военно-съпружеска поема .... Бойно геройство се сподобява с любодейно тържество, и с власт политическа, социална, стопанска, културна. Култ на героя у нас е възбожаване на силата, що печели победи и води към безсмъртие ....

Ала нашия герой-конник се дига не само до светоборен, но и до богоборен подвиг.
Веднъж Крали Марко яхнал на вихра коня шарколия, среща дяда Господа, ала не го познава. Старецът носел нещо в торба, която подал на Марка, за да я подържи. На подсмех нашият герой взема торбата с копието си. Ала копието се прекършва. Сепнат марко нарамва торбата, ала що става? Потънал девет кросна надълбоко! тогава старецът му открива, че гой е господ, а торбата - цялата земя. Задето пък дръзнал да се мери с господа по геройство, Марко бил наказан да изгуби силата си. Така Зевс наказва титаните, които поискали да го двалят от престола на небето. По тоя митико-епичин начин си изтълкувал нашият народ падането си в робство. Българинът-титан се наказва заради светоборния, заради богоборния си подвиг на земята!
Идея възторжена, и като осъществение, и като падение .....


image

 image




Тагове:   Шейтанов,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. hinki - Книга за българите - Петър Мутафчиев
30.07.2008 00:14
http://www.promacedonia.org/pm2/index.html
цитирай
2. анонимен - ...?
31.07.2008 23:03
Хинки....каква в връзката на тази тема с бойното изкуство ?
цитирай
3. hinki - :)
01.08.2008 09:19
Ако наистина не можете да откриете връзка, приемете, че аз съм връзката.
цитирай
4. raztvoritel - За геройствата на софра не стана дума - колко много умеем да изядаме на едно сядане.
09.08.2008 16:17
Тоя Крали Марко що ми е яхнал коня :)
цитирай
5. hinki - Стара българска приказка:
22.03.2010 20:02
"Българин е който не лъже, не краде, не сменя вярата си за печена кокошка."
цитирай
6. ellia - Ами според теб,hinki,
26.11.2013 21:59
излиза,че няма българи,визирам предишния ти коментар
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: hinki
Категория: Изкуство
Прочетен: 1559435
Постинги: 308
Коментари: 1270
Гласове: 7326
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031